Śnieg

Początek listopada to odpowiedni czas na przygotowanie samochodu do trudnych warunków zimowych. Wymiana opon na zimowe to oczywistość. Wyposażenie auta w miotłę do odśnieżania i skrobaczkę do szyb, okaże się niewystarczające w sytuacji gdy nie będziemy mogli otworzyć lub uruchomić samochodu. Co więc zrobić aby nie dać się zaskoczyć zimie?

UKŁAD JEZDNY

Podczas opadów deszczu w niskiej temperaturze czy opadów śniegu, nawierzchnia asfaltu jest bardzo śliska i tym samym przyczepność kół jest mocno ograniczona. Szczególnie w takich okolicznościach, dużym wsparciem dla kierowcy jest system stabilizacji toru jazdy (ESP) i system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS). Podczas przedzimowej kontroli samochodu, którą zalecamy odbyć w autoryzowanym serwisie, poza systemami wymienionymi powyżej, skontrolowany zostanie cały układ jezdny, w tym amortyzatory, geometria kół i zostaną zlikwidowane wszelkie luzy.

PŁYNY EKSPLOATACYJNE

W serwisie zostanie również skontrolowany płyn chłodniczy, którego temperatura zamarzania powinna wynosić -37°C. „Czystość” płynu chłodniczego jest kluczowa dla silnika, ponieważ chroni przed pęknięciem jego elementów w niskich temperaturach. Warto więc go sprawdzić zwłaszcza w przypadku, gdy niedawno zakupiliśmy samochód używany i nie jesteśmy pewni czy płyn nie był mieszany z innym.

Warto wiedzieć, że płyn hamulcowy chłonie wilgoć i należy go okresowo wymieniać.

Należy również pamiętać o zimowym płynie do spryskiwaczy. Letni płyn nie poradzi sobie ze śniegiem, lodem i solą, które mogą ograniczyć widoczność.

PALIWO

Jeszcze przed nadejściem mrozu, warto wyjeździć dotychczasowe paliwo i zalać samochód takim, który jest dostosowany do warunków zimowych. W okresie od 16 listopada do 1 marca, na stacjach sprzedawane są paliwa „Premium” – najlepiej sprawdzą się w niskich temperaturach.
Szczególną uwagę należy przywiązać do olejów napędowych do silników diesela. W niskich temperaturach parafina wytrącana z oleju może zablokować filtr paliwa.

AKUMULATOR

Jeśli samochód jest w ciągłym ruchu, należy w razie potrzeby uzupełniać poziom elektrolitu w akumulatorze i zbadać połączenia kabli i zacisków, nie zapominając o zbadaniu stanu akumulatora i napięcia ładowania. Warto zostawić to fachowcom z serwisu.

OPONY

O wymianie opon na zimowe, zwykle każdy pamięta. Trzeba jednak sprawdzić stan bieżników – muszą mieć odpowiednią głębokość – minimum 4 mm. Zagwarantuje to lepszą trakcję i krótszą drogę hamowania, co zapewni lepsze panowanie nad autem w śniegu i błocie. Przy okazji tankowania, warto również sprawdzić ciśnienie w oponach.

AKCESORIA

Nie kolor ani kształt powinien decydować o wyborze skrobaczki, a materiał z którego jest wykonana. Powinniśmy wybrać skrobaczkę z twardego tworzywa, ponieważ będzie ona najbardziej trwała i zminimalizuje ryzyko porysowania szyby piachem i solą, które zanieczyszczają samochód szczególnie zimą.

Warto zaopatrzyć się w specjalny odmrażacz, który przyda się gdy zamarznie zamek lub drzwi. Trzymany jednak w samochodzie na nic się zda.

Rozważmy też wymianę dywaników na gumowe, dzięki którym woda ze śniegu i błota nie zniszczy nam materiałowych dywaników i podłogi samochodu oraz pomogą w utrzymaniu czystości. Jeśli mamy małe dzieci i przewozimy wózek, warto pomyśleć o macie do bagażnika, która zabezpieczy podłogę przed wodą z kół wózka lub sanek. Dostępne są również maty zabezpieczające tapicerkę, wkładane pod dziecięcy fotelik.

NADWOZIE

Przed nadejściem zimy, warto zabezpieczyć nadwozie samochodu w miejscach szczególnie czułych na używaną na drogach chemię, czyli miejsca w których są ubytki lakieru (rysy, odpryski). Aby zabezpieczyć lakier, należy dokładnie umyć i nawoskować samochód, co pozwoli nam łatwiej utrzymać go w czystości i zniweluje skutki kontaktu z drogową solą. Uszczelki warto zabezpieczyć specjalnymi silikonami, dzięki którym drzwi do nich nie przymarzną, a ponadto dłużej zachowają swoją miękką strukturę.

CZEGO W ZIMĘ Z SAMOCHODEM ROBIĆ NIE NALEŻY:

  • Nie włączamy wycieraczek, gdy szyba nie jest wyczyszczona ze śniegu i lodu. Guma z wycieraczek zbierająca lód, szybko się zużyje.
  • Nie szarpiemy przymarzniętych drzwi, ponieważ można w ten sposób uszkodzić uszczelki. W tym wypadku warto użyć odmrażacza, o którym pisaliśmy powyżej.
  • Nie rozgrzewamy samochodu przed jazdą. Silnik szybko i efektywnie rozgrzeje się w czasie jazdy.
  • Nie dolewajmy zbyt dużej ilości koncentratu płynu chłodniczego, ponieważ w efekcie taki zabieg może podwyższyć temperaturę jego odporności na mróz.

Pamiętajmy, że od dobrego stanu technicznego samochodu zależy bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów, a także osób będących w zasięgu ewentualnego poślizgu pojazdu. Warto więc poświęcić czas i pieniądze aby sprawdzić i przygotować auto do ciężkich warunków atmosferycznych występujących zimą.

Zachęcam do zapoznania się z wybranymi zimowymi akcesoriami i ofertą Serwisową: Broszura promocyjna Wrzesień-Grudzień

Anna Walkiewicz
Volkswagen, Rowiński-Wajdemajer

About admin